איך לבחור קבלן?

בס"ד

איך לבחור קבלן?
כתבה מאת: ישראל בר חנין.
ישנם כמה סוגי התקשרויות עם קבלנים נבחן אותם ואת ההשלכות מכל אפשרות.


התקשרות עם קבלן ראש


ההתקשרות נעשית מול קבלן אחד הקבלן מקבל אחריות על הפרוייקט וכל פעילויותיו עד למסירת המפתח למזמין העבודה.
היתרונות: מפשטת את מלאכת הניהול והפיקוח מרכזת את האחריות על הפרוייקט בידי קבלן אחד ולמעשה יוצר כתובת אחת לאחריות על פגמים.
החסרונות: מייקרת את הביצוע עקב כך שהקבלן הראשי גוזר רווח על כל הסעיפים. מקטינה את אפשרות של המזמין לשלוט על מהלך העבודה והלו"ז בפרוייקט.

התקשרות עם מספר קבלנים ההתקשרות נעשת מול מספר קבלנים.
היתרונות: אין קבלן ראשי שגוזר קופון על כל קבלן משנה. הוזלת הפרויקט. מאפשרת שליטה על הלו"ז של הפרויקט. מאפשרת התקשרות עם קבלנים וספקים שנח למזמין כגון דלתות וכו'. שליטה טובה יותר על איכות העבודה והחומרים.
החסרונות: עבודת ניהול הפרוייקט מורכבת עקב ריבוי קבלנים נוצר קושי לתזמן בן הקבלנים דבר שיכול להאריך את משך חיי הפרויקט. דורשת פיקוח צמוד ואינטנסיבי. האחריות מתפזרת על מספר קבלנים. לאחר שהבנו את שיטת ההתקשרות נבין אך לבחור קבלן דבר שתקף לשני השיטות שהזכרנו.

הכרות מוקדמת - לשאול אצל אנשים שהוא עבד אצלם לא להתבייש לבקש גם מהקבלן טלפונים של ממליצים וללכת לראות עבודות (לפחות שלוש).
חוסן כלכלי - דבר שחשוב ואנו רוצים שיהיה לקבלן שבונה לנו כך אנו נקבל שקט ולא כל דבר קטן הוא יגבה תשלום או יעשה סיפור.
בדיקת רמת הידע המקצועי - לשאול את הקבלן איזה פרויקטים הוא עשה מה ההשכלה שלו (ניתן למפקח לעשות את העבודה הזאות בדרך כלל) כך נדע שהוא באמת מבין בבניה ולא מסתמך על הפועלים שלו.
התרשמות אישית - חשוב לפגוש אותו וליראות מול מי אנו עושים עסקים ואם זה טיפוס שנוכל להסתדר לאורך חיי הפרוייקט.

הכותב הינו הנדסאי בנין, מרצה בכיר לניהול פרויקטים ומנכ"ל בר הנדסה.