בואו נוציא מרפסת

בס"ד
 
באו נוציא מרפסת....

 
כתבה מאת ישראל בר חנין.
לאחר התקופה האחרונה בה נתבקשנו לשהות בבית יותר מתמיד מרפסת מקבלת משמעות וחשיבות רבה ורבים האנשים שרוצים לעשות מרפסת חדשה בביתם, בכתבה זו נסקור את סוגי המרפסות (רלסים או בטון) ואת העלויות שלהן.

בוודאי נתקלתם בחבר או ששמעתם על משהוא שהוסיף מרפסת לרוב זה יהי מרפסת מרלסים שנכנסים לתוך הבית ועליהם יציקה קטנה של בטון. כמעט ולא נפגוש מרפסת מבטון מלא עם ברזל כמו שבונים מרפסת בבניין חדש. 

נברר שני דברים:
1. למה שמוספים מרפסת לא מוסיפים בבטון כמו שבונים את הבניין.
התשובה לכך היא כיוון שבשביל לבנות מרפסת עם ברזל בנייה רגיל אנו צרכים להתחבר לרצפה קימת בבניין ושהמרפסת תהווה חלק בלתי נפרד מהרצפה של אותה קומה מה שאומר שאם אנו רוצים להוציא מרפסת שהרוחב שלה מטר אחד אנו נצטרך לרוב להרוס לגמרי שני מטר בתוך הרצפה של הבית ולצקת אותה מחדש. בעיה נוספת זה החיבור בין שני היציקות שכמעט אין מהנדס שיקח אחריות. מה שמחזיר אותנו למרפסת מרלסים שבמקרה הזה המרפסת יכולה לעבוד לבד מבחינת סטטית. מניחים את הרלסים על רצפת הבטון בבית הקיים ולא הורסים רק מוסיפים.  

2. מדוע בבנייה בארץ ממעטים להשתמש ברלסים פלדה מלכתחילה ולא כמו ארה"ב ועוד מדינות  ששם הרוב בנוי בפלדה.
בארץ ממעטים להשתמש בפלדה משני סיבות עיקריות:
1. הפלדה בארץ מאוד יקרה ולן יותר משתלם לעבוד קשה עם בטון וסידור ברזל ולא להסתמך רק על פלדה אלא אם כן חיסכון בזמן הבניה יוכל להחזיר את ההשקעה כגון במבנים שמיועדים למסחר.
2. הסיבה השנייה היא לא פחות חשובה ונעוצה במתכננים כאשר בבניה בבטון יש למתכנן מקדמי ביטחון גדולים מאוד הרי שבפלדה המקדמי ביטחון ממש קטנים ולכן מהנדסים לא רצים לתכנן בפלדה.
לסיכום העלויות של כל אחד מהאופציות

יוצא מכול זה שמרפסת העשויה מבטון אכן יותר זולה אבל כל העלות מסביב בסופו של דבר לא משתלם ולא כדאי יש להיזהר מלעשות מרפסת עם "קוצים" משום שנפלו כאלה הרבה.
העלות של מרפסת 10 מ"ר בקומה שניה שלישית הנה בין 25-45 אלף ₪ תלוי בגישה וכו' לעומת זאת כאשר מוסיפים תוך כדי בניה עלות של אותו מרפסת לא יעלה על 10 אלף ₪.
יתרונות נוספים של הפלדה על הבטון בבית קיים.
מרפסת מפלדה לרוב לא מצריכה עמודי תמיכה חיצונים שמכערים את חזית הבניין.
מרפסת מפלדה קלה מבטון ולכן פחות מעמיסה על משקל הבניין הקיים.
חסרונות:
כיוון שהבניה בפלדה דלה בארץ לא כל קבלן יודע לעשות את העבודה כמו שצריך לכן יש לחפש קבלן עם ניסיון בתחום.

כותב השרות הינו מרצה בכיר ובעל חברה לניהול פרויקטים בארץ.