למה אנחנו סובלים מרטיבות?

למה אנחנו סובלים מרטיבות?
כתבה מאת: ישראל בר חנין

במאמר זה נברר את הגורמים לרטיבות בבתים ואת דרכי התמודדות.
ראשית ישנם שלושה גורמים עיקרים:
1. גשם.
2. בעיות בצנרת של הבית - זה כולל את הצנרת שמכניסה מים ובעיקר את הצנרת שמוציאה את המים.
3. בעיות עיבוי.

 בעיות מגשם יהיו בעיקר בקומות גג, והנזילה תיראה בתקרה. במקרה כזה הפתרון הוא די פשוט צריך לאטום את הגג דבר שעלותו בממוצע כמה עשרת שקלים למ"ר כמובן שיש עוד פרמטרים שקובעים את המחיר שהם כמה דודים יש על הגג שאותם יצטרך להזיז בזמן האיטום. אבל לא רק קומה עליונה סובלת מנזילות בזמן גשם ישנו עוד מקור עיקרי של נזילות והוא האלומיניום בבניין מספיק שיש דייר קומה או שתים מעליך שהחליט מסיבה מסוימת שהוא עושה חור בחלון או שלא התקינו לו את החלון כראוי. בכזה מקרה ניראה את המים על הקיר. עוד בעיה היא איטום לקוי של קירות המבינה בכזה מצב עיקר הבעיה תהיה בקירות מערב ודרום ששם לרוב יש גשם ישיר על הקיר. כאן טיפול בבעיה יכול לעלות הרבה מאוד כסף כי נדרש ציוד מיוחד לבצע את העבודה.

בעיות בצנרת של הבית: נתחיל עם הצנרת שמכניסה לנו את המים. הגורם העיקרי לצנרת זו להיכשל הינו לחץ גבוהה של מים על הצינור וכמובן בלאי של השנים. בכדי לאתר את הצינור הפגום התקן מחייב להתקין את החנוכייה של הבית מתחת לנקודת מים הכי נמוכה שזה אומר גובה של 40 ס"מ בערך. שזה גורם לכך שאם יש חור באחד מהצינורות השרוול של אותו צינור יתמלא מים ואנו נדע איזה צינור צריך להחליף. בעיות נוספות בצנרת של הבית הנים במערכת הביוב ובשאר מערכות הניקוז הכשלים נובעים בעיקר מסדיקה של הצנרת עקב שימוש לא נכון כאן יכול להסתיים תיקון בין מאות לאלפי שקלים תלוי האם צריך להרים ריצוף בשביל לתקן את הצינור הלקוי.

 בעיות עיבוי: בעיה זאת נובעת מבידוד תרמי לקוי. ונסביר: כולנו הוצאנו פעם בקבוק משקה קר מהמקרר לחדר החדר וסמנו לב שהוא "מזיע" יש סביבו לחות שנגרמת מצניחת הטמפרטורה סביב האלמנט. גם למזגן זה קורה, לכן יש לו צינור שמנקז את המים. ישנם בתים שהקירות שלהם ממש קרים ובבית חם ונעים מה שקורה לקיר זה מה שקורה לבקבוק המשקה שלנו ונוצר לנו למעשה רטיבות. עד כאן לפעם זאת בנושא רטיבות בעז"ה נרחיב יותר בפעם אחרת.

הכותב הינו הנדסאי בנין מרצה בכיר לניהול פרויקטים ומנכ"ל בר הנדסה.